czwartek, 4 lipca 2024

Park Wilosna w Poznaniu

Dzień dobry 🙂 

Będąc w Palmiarni Poznańskiej nie sposób pospacerować po parku,w którym się ona znajduje.

Poniżej krótki rys historyczny, informacje znalezione w Wikipedii.

Zajmuje powierzchnię 7,2 ha, a jego początki sięgają 1834 roku, kiedy to teren dzisiejszego parku wykupiło Towarzystwo do Upiększania Miasta i Jego Okolic, zakładając tu szkółkę drzew, którymi obsadzano miejskie ulice i place. W 1902 Towarzystwo przekazało szkółkę miastu i udostępniono ją publiczności. Powstał tu pierwszy w Poznaniu ogród botaniczny (urządzanie parku zakończono w 1904 według projektu Hermana Kube). Na terenie parku w 1910 wzniesiono palmiarnię.

Po pierwszej wojnie światowej, w 1926, park otrzymał jako patrona prezydenta USA Thomasa Woodrow Wilsona, który pod wpływem Ignacego Jana Paderewskiego przyczynił się do odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918. 

Po drugiej wojnie, w 1951 park przemianowano na park Marcina Kasprzaka, a na miejscu pomnika Wilsona, w 1963 stanął pomnik rewolucjonisty. W 1990 park wrócił do przedwojennej nazwy, a postać Marcina Kasprzaka zastąpiło w 1994 popiersie prezydenta Wilsona wyrzeźbione przez Zofię Trzcińską-Kamińską. W Parku stoi również murowana muszla koncertowa z 1936, a także odlana w 1891 zgodnie z projektem J. Pfhula rzeźba Perseusza i Andromedy. Była ona podarkiem dla miasta od cesarzowej Wiktorii z okazji jej wizyty w Poznaniu w 1888, a do Parku Wilsona przeniesiono ją w 1956 r. 

Park jest wpisany do rejestru zabytków i zamykany na noc!







Wspomniana rzeźba Perseusza i Andromedy 





Muszla koncertowa. Dawniej oświetlało ją 100 żarówek, była miejscem koncertów i spektakli,a nawet  przedstawienie baletowe.



Alpinarium 










Oczko wodne 


Staw z fontanną 





Wejście od ulicy Głogowskiej 

 
Informacja o godzinach otwarcia parku 



26 komentarzy:

  1. Jakże malownicze miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam w tym parku kilkukrotnie i bardzo mi się tam podoba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Też tak uważam i również serdecznie pozdrawiam 🙂

      Usuń
  4. Nigdy tam nie byłam. Ładne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam parki i zieleńce. Super zdjęcia. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Ja też,z wiekiem bardziej ciągnie mnie do zielonych miejsc niż do centrum miasta...😀

      Usuń
  6. Rzeczywiście jest tam ładnie... Parki mają tę zaletę, że oprócz roślin można nacieszyć oczy małą architekturą. Ta muszla koncertowa jest chyba najładniejsza, jaką widziałam w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja widziałam oprócz tej,w Świnoujściu i chyba ta Poznańska jest ładniejsza.

      Usuń
  7. Piękne miejsce! I otwarte od 5 rano, z pewnością bym już tam o tej porze spacerowała :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Miejsce niezwykle urokliwe i świetnie zagospodarowane.
    Jest gdzie pochodzić i jest co podziwiać . Idealne na spotkania i relaks:)
    No i kawał historii, której sama na pewno bym nie szukała a tak mam podaną gotową.
    Dzięki za ten spacer! Buziaki😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię co nieco wiedzieć o miejscu które odwiedzam.

      Usuń
  9. Byliśmy w palmiarni dwa lata temu, ale niestety parku już nie zdążyliśmy zwiedzić. Zamierzamy tam jednak wrócić, bo to miejsce robi naprawdę niesamowite wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Przechodziliśmy z mężem obok tego parku (jeszcze wtedy nie był moim mężem :)) jak szliśmy na festiwal kolorów. W Poznaniu byłam tylko raz (właśnie ze względu na ten event) to dość daleko ode mnie, ale bardzo chętnie powtórzę w przyszłości wycieczkę do tego miasta, w rodzinnym gronie oczywiście :) Świetne zdjęcia, bardzo piękna fotorelacja :) Pozdrawiam Cię serdecznie i uściski ślę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na tym festiwalu jeszcze nie byłam. A park jest idealny na spacery z małymi dziećmi.

      Usuń
  11. Potwierdzam... byłam, widziałam i jest to rzeczywiście fantastyczne miejsce. Mam nawet porobione zdjęcia w niektórych pięknych zakątkach tego parku. Aż zatęskniłam za tamtymi dniami :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jaki piękny park! Uwielbiam takie miejsca:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także,w takich miejscach bardzo moje oczy odpoczywaja.

      Usuń
  13. Piękny park, uwielbiam spacerować po takich parkach ^_^

    OdpowiedzUsuń