wtorek, 15 października 2024

Chleb pszenno -żytni ( wyrastanie 24 godziny)

Dzień dobry 🙂 

Bardzo dawno nie było przepisu na chleb. Mniej go zdecydowanie teraz jem,a moi wolą bułki więc tak jakoś to się potoczyło. Ale czasem brak mi zapachu pieczonego chleba w domu, więc pokusiłam się o taki chlebek. Piękny i smakowity. A Wy sami wypiekacie chleb w domu? 




550 g mąki pszennej typ 750

150 g mąki żytniej typ 2000

1,5 opakowania drożdży instant

1 łyżeczka soli

3 łyżeczki cukru

Ok. 400 ml wody

2 łyżki siemienia lnianego

Masło do formy 


Do miski przełożyć obie mąki. Dodać sól i cukier. Wymieszać. Dodać drożdże i ponownie wymieszać.

Stopniowo dodawać wodę i wyrabiać ciasto. Powinno być elastyczne i gładkie. 

Keksówkę wysmarować masłem. 

Ciasto uformować w zgrabny bochenek - ciasto rozpłaszczyć ( dłonią) następnie zrolować i końce zawinąć pod spód.

Czystą ściereczkę namoczyć w wodzie, odcisnąć. Ułożyć na blacie i położyć chlebek. Dokładnie obtoczyć w ściereczce, następnie włożyć do siemienia lnianego i obtoczyć ze wszystkimi stron. 

Przełożyć do keksówki, delikatnie przykryć folią i wstawić do lodówki na 24 godziny.

Po tym czasie wyjąć ciasto z lodówki na godzinę przed pieczeniem. Piekarnik rozgrzać do 200 st. Chleb naciąć w 2-3 miejscach i wstawić do piekarnika. Piec około 50 minut. Wyjąć, ostudzić na kratce. Smacznego.








Zapraszam Was na bliskie spotkanie na wysokim szczeblu 😉a tak serio poniżej zdjęcia żyjątka, które miałam okazję zobaczyć po raz pierwszy na własne oczy i to dosłownie na wyciągnięcie ręki. I nie uwierzycie gdzie spotkałam to stworzenie - na fasadzie bloku, do którego miałam dostarczyć listy. I to na dużym i ruchliwym osiedlu...




Kolejnego dnia także ją spotykałam, ale na sąsiedniej ścianie 😁


32 komentarze:

  1. Taki chlebek jest na pewno pyszny. A spotkanie dość niecodzienne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i zgadzam się że spotkanie naprawdę zaskakujące.

      Usuń
  2. Chlebek pięknie wyrośnięty i na pewno jest pyszny. Też piekę chleb, ostatnio na maślance i z ziarnami.Uwielbiam ten zapach a i smak jest zdecydowanie lepszy i dłużej zachowuje świeżość.
    A spotkanie faktycznie zaskakujące:)
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kiedyś to na wszystkim piekłam chleb,teraz jakoś zaniechałam. Może na nowym mieszkaniu znowu zacznę, bardzo bym chciała. Bo uwielbiam zapach pieczonego chleba,nie ma lepszych perfum dla domu 😀

      Usuń
  3. Wspaniale wygląda. Uwielbiam domowy chlebek.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten chleb wygląda bardzo smakowicie. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Je też lubię domowe wypieki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedyś próbowałam zrobić domowy chleb ale mi nie wyszedł :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam wiele nie udanych prób, ale trzeba próbować do skutku. A wtedy chleb smakuje podwójnie dobrze 😀

      Usuń
  7. Spotkać modliszkę to rzadkość. U nas była też . Aż miło. Oczka takie wyraźne i rączki przednie , że jakby machała do nas. Chlebek piekę od czasu do czasu. Zależy jak z czasem 😅 czasem bagietki czoskowe, czasem drożdżówki. Chlebek przeważnie z nasionami lub płatkami owsianymi. Taki na szybko Dzieciaki taki lubieją. Twój przepis fajnym zrobić , zostawić. Na drugi dzień . Lubię takie przepisy. I chętnie spróbuję. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatko bardzo dziękuję za miłe słowa. Fakt z czasem to różnie bywa,mnie ostatnio też go brakuje. Więc taki nocny chlebek jest akurat,w sobotę wieczorem zagnieść a w niedzielę upiec i pyszne śniadanie gwarantowane.

      Usuń
  8. Brawo :) chlebek wygląda bardzo smakowicie :) dawno nie piekłam chleba w domu, teraz będzie za mną chodzić domowe pieczywo :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Madziu, niechcący wznubudziłam Twoją chęć na domowy chlebek. No chyba musisz sobie upiec 😉

      Usuń
  9. Chleb piekłam raz albo 2 w czasie cowidu, jakoś mi nie idzie ale synowa za to piecze i jej super wychodzi.pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobrze że ktoś w rodzinie ma talent do pieczenia chleba, zawsze pewny dostawca to pewny dostawca 😁

      Usuń
  10. Kiedyś częściej piekłam chleb, teraz mam coś lenia :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Baking bread at home brings such a comforting aroma and warmth. Your recipe for wheat and rye bread sounds delightful, with its perfect blend of flavors and textures. I love how you’ve described the whole process so clearly. And what an exciting encounter with the creature on the facade!

    Wishing you a great day. Read my new post: https://www.melodyjacob.com/2024/10/ultra-rich-anti-aging-cream-for-improved-skin-hydration-and-radiance.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I would like to thank you very much for your kind words and visits. I am happy when I can share my passion. best regards😀

      Usuń
  12. Ale pięknie wygląda Twój chlebek. Piekę chleb w domu, ale jak brakuje czasu to kupuję. Nie zjadamy go wiele. Mąkę kupuję w młynie wolną od glifosatu i innych chemikalii, bo kupują ziarno w gospodarstwach ekologicznych. Stosuję też 750 i inne, bo wybór jest duży. Pozdrawiam serdecznie:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdzona mąka to ogromny atut. Serdecznie pozdrawiam 🙂

      Usuń
  13. Domowy nie ma sobie równych :) Piekę, ale nie zawsze, często też kupuje ze sprawdzonej piekarni ^_^

    OdpowiedzUsuń
  14. Chleb wyszedł Ci wspaniale! Już mi ślinka cieknie...
    A jaką dietę Ty stosujesz? Dobrego tygodnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tradycyjnie mniej żreć! Liczę kalorie i " patrzę" co jem. Odstawiłam słodkie i smażone. Od lutego do lipca zrzuciłam 20 kg i teraz walczę o utrzymanie tego.
      Tobie również udanego tygodnia 🙂

      Usuń
  15. Pyszny i cudny chlebek 😋👍

    OdpowiedzUsuń