piątek, 6 stycznia 2023

Ciasto francuskie z leśnymi grzybami o boczkiem

Witajcie:)

Przed nami pierwszy długi weekend w tym roku.

Można jeszcze bardziej doładować baterie przed nadchodzącymi obowiązkami, tym bardziej, że kolejny długi weekend dopiero na Wielkanoc...A jak zapewne już wiecie ja najlepiej ładuje baterie w kuchni. Czasem gdy mam wolny weekend, taki bez męża, który jest w pracy, to spędzam w kuchni 5-6 godzin gotując. Potem nogi wchodzą mi wiadomo gdzie,  ale jestem mega zadowolona 😀 a najbardziej lubię gotowanie kreatywne jak to nazywam, tzn .wyciągam z lodówki i szafek wszystko co się kończy lub zaraz termin minie. Tak było z tymi przekąskami. 

Zawsze w lodówce mam ciasto francuskie, ale gdy wkładam go do koszyka nigdy nie mam konkretnego pomysłu na niego. Pomysł co z nim zrobić sam mnie znajduje najczęściej gdy termin na cieście zbliża się ku końcowi. Tym razem dodałam resztę mrożonych grzybków, które zostały w zamrażarce po przygotowaniach świątecznych, do tego wyjątkowo duża pieczarka i odrobina boczku i wyszły małe, przepyszne poduszeczki wytrawne. Może i Wy się zainspirujecie? A może podrzucie swoje pomysły na ciasto francuskie? Tych nigdy za wiele 😃

Udanego i rodzinnego długiego weekendu 😘




1 płat ciasta francuskiego 

100 g grzybów leśnych ( u mnie mrożone podgrzybki)

1 duża pieczarka- ok. 45 g

70 g boczku wędzonego surowego 

2 ząbki czosnku 

2 łyżki oleju 

70 g sera żółtego 

12 czarnych oliwek 

Sól, pieprz do smaku 

1/2 jajka


Grzyby rozmrozić i pokroić na mniejsze kawałki. Boczek również pokroić drobno. 

Czosnek pokroić w cienkie plasterki. 

Na patelni rozgrzać olej, dodać czosnek i po 30 sekundach dodać boczek. Gdy się zrumieni dodać grzyby leśne. 

W międzyczasie drobno pokroić pieczarkę. Dodać na patelnię i dusić miękkości i odparowania płynów. Doprawić do smaku solą i pieprzem. Dodać pokrojone w plasterki oliwki,wymieszać i po minucie zdjąć z ognia. Ostudzić. 

Ciasto wyjąć z lodówki odpowiednio wcześniej, aby dobrze się z nim pracowało. 

Pokroić go na 12 w miarę równych kwadratów. Przełożyć każdy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Przy pomocy widelca zrobić ozdoby wzorek na każdym boku ciasta. Na środku ułożyć i lekko rozsmarować po łyżce farszu. 

Ser zetrzeć na tarce o małych oczkach lub zmielić w blenderze. Posypać po grzybowym farszu. 

Jajko roztrzepać i posmarować nim wolne przestrzenie ciasta. 

Piec w 200 s około 20-22 minuty do ładnego zrumnienienia. Smacznego. 










19 komentarzy:

  1. Z ciastem francuskim można sporo eksperymentować. Fajne jedzonko.

    OdpowiedzUsuń
  2. molto appetitosi, segno la ricetta!

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne i jakie pyszne! :)
    Miłego weekendu! :*

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię ciasto francuskie w wytrawnej wersji. Najczęściej robię je ze szpinakiem i fetą. Muszę spróbować wersję z grzybami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. już dawno ze szpinakiem nie robiłam, muszę nadrobić:)

      Usuń
  5. Bardzo pyszna i prosta przekąska :)

    OdpowiedzUsuń
  6. To musi być pyszne ! Uwielbiam takie szybkie dania z ciastem francuskim :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Już widzę jak moi faceci by wcinali!

    OdpowiedzUsuń