piątek, 9 sierpnia 2024

Bułki orkiszowe kładzione łyżką do lodów

Dzień dobry 🙂 

Pewnie to już mówiłam, ale kocham pieczywo! Jeść i wypiekać! Dlatego też gdy przeszłam na dietę zaczęłam kombinować jak odchudzać chleb. Taka mała paranoja na punkcie kaloryczności. I prawdą jest, że można ciut zmniejszyć kalorycznie pieczywa, ale nie diametralnie. Jednym ze sposób jest dodanie większej ilości wody, ale wiążą się z tym dwa problemu - ciężko uformować pieczywo i może być zbyt mokre czy nawet surowe.... ale chyba wymyśliłam patent, który pozwoli na uniknięcie tych problemów. I tak zamiast dużego chleba - małe bułki,a zamiast się męczyć z kulaniem bułek, nabrać łyżka do lodów i pacnąć na blachę. Potem tylko wyrastanie i pieczenie i bułki wychodzą całkiem całkiem. Mnie smakowały 😉

Serdecznie zapraszam i udanej niedzieli 😘 




500 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej

5 g cukru

25 g siemienia lnianego+ szklanka wody przegotowanej 

325 ml wody

1 łyżeczka soli

1 opakowanie drożdży instant


Siemię lniane zalać wodą i zostawić na około godzinę.

Do dużej miski przełożyć mąkę, sól, cukier oraz drożdże. Wymieszać. Stopniowo dodawać wodę i mieszać mikserem z końcówką haka. Po około 5 minutach dodać odcedzone siemię i krótko wymieszać. Ciasto jest dosyć mokre i klejące. 

Przykryć ściereczką i odstawić na 1,5 godziny do podwojenia objętości.

Następnie blachy wyłożyć papierem do pieczenia. Porcję ciasta nabierać łyżką do lodów i odkładać na papier. Odstawić na kolejne 15 minut.

W międzyczasie rozgrzać piekarnik do 180 st i piec bułki około 15-18 minut w zależności od zdolności piekarnika. Wyjąć, ostudzić na kratce. Smacznego.









31 komentarzy:

  1. Super wyszły, masz pomysły które wychodzą. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglądają bardzo smacznie. Koniecznie muszę wypróbować ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Marzą mi się takie bułeczki ,muszę kupić mąkę orkiszową.Pięknie wyrosły....wyglądają przesmakowicie😋 .Ile kcal ma taka jedna bułka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedna bułka to tak około 210 kcal. Ja też bardzo polubiłam mąkę orkiszową.

      Usuń
  4. Śliczne bułeczki! Smaczne i zdrowe.
    Serdecznie pozdrawiam i życzę miłego weekendu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie dziękuję i oczywiście również serdecznie pozdrawiam 🙂

      Usuń
  5. Wyglądają pysznie. Lubię orkiszowe pieczywo. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ależ one są pyszne. Wyglądają rewelacyjnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyglądają apetycznie :) Mi ostatnio pani doktor zaleciła własnej roboty chleb ^^

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy bym nie zgadła że użyłaś do tych bułeczek łyżki do lodów :D Wyszły idealne !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję, ale taka prawda łycha poszła w ruch 🤗

      Usuń
  9. Wyrośnięte i dziurkowane jak należy! Super bułeczki pod smarowidło...mniammm
    Fajny pomysł z nabierakiem do lodów, wykorzystam😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba sobie urozmaicić czas w kuchni, czasem coś się wydaje szalonym pomysłem a efekt jest wow 🤩

      Usuń
  10. Mi niestety nie wychodzą wypieki pieczywa :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak kiedyś miałam, potrzeba trochę cierpliwości i z pewnością się uda, trzymam kciuki 🙂

      Usuń
  11. Odpowiedzi
    1. Też dobry pomysł, ja na jej bazie zrobiłam proste drobiowe burgery.

      Usuń
  12. Pycha się prezentują :) Mi wczoraj po raz pierwszy chlebek nie wyrósł, coś pomieszałam w proporcjach. Tak to jest, jak robi się kilka rzeczy na raz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, ciut czegoś za dużo i chleb może się nie udać. A co do robienia kilku rzeczy na raz to też tak mam, to chyba przypadłość polskich gospodyń domowych 😉

      Usuń
  13. Pięknie wyglądają:) Bardzo lubię pieczywo z mąki pełnoziarnistej, więc opcja idealna dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Fantastyczne pieczywo. Coś, co ja również uwielbiam. Doskonała robota 👍😊
    Pozdrawiam Cię serdecznie i ściskam Cię mocno od serca 😊🤗🤲❤

    OdpowiedzUsuń