poniedziałek, 15 maja 2023

Spacer po Poznańskiej Cytadeli

Dzień dobry:)

Dzisiaj trochę inny wpis niż zazwyczaj. Zainspirowana blogami, które odwiedzam  gdzie autorzy dzielą się swoimi spacerami i wycieczkami po swoim mieście i okolicach, stwierdziłam , że może i mnie się uda taka sztuka. Dlatego też od czasu do do czasu będą się pojawiać wpisy o takiej tematyce. Uznałam, że nazwę ten dział: Moje Ścieżki. Dajcie znać czy podoba się Wam taki pomysł na blogu kulinarnym. 

Na pierwszy ogień pójdzie nasz spacer po Parku Cytadela w Poznaniu. Odkąd tutaj mieszkamy, a będzie zaraz sześć lat, to wielokrotnie byliśmy w tym miejscu i za każdym razem zaskakuje mnie ten park.

Park Cytadela – największy park Poznania o powierzchni ok. 100 ha, zbudowany w latach 1963–1970 na terenie dawnego Fortu Winiary. Na terenie parku znajduje się kilka cmentarzy, m.in. Cmentarz Garnizonowy  liczącym ponad 1500 grobów, znajdują się mogiły wojskowych, a wśród nich powstańców styczniowych, wielkopolskich, żołnierzy z lat 1918–1920, generałów, kawalerów Virtuti Militari. Ofiary terroru hitlerowskiego i sowieckiego oraz Cytadelowcy znajdują się na Cmentarzu Bohaterów Polskich. Są też tutaj zbiorowe mogiły z pomnikami nagrobnymi jeńców rosyjskich i francuskich. Cmentarz Wspólnoty Brytyjskiej jest miejscem spoczynku m.in. 48 uczestników tzw. Wielkiej Ucieczki, wśród nich Polaków.

W ocalałych budowlach fortecznych mieszczą się dwa muzea: Muzeum Uzbrojenia, Muzeum Armii Poznań.

Do tego mnóstwo alejek gdzie można spacerować, ławeczki aby odpocząć czy zielone polany, na których można urządzić sobie piknik czy pograć w piłkę, ringo czy badmintona. A jeśli ktoś ma ochotę na kawę, lody czy obiad jest kilka lokali gastronomicznych, które oferują takie smakołyki*


* żródło:https://pl.wikipedia.org/wiki/Park_Cytadela



Moje fotki uroczej fauny:





A tutaj kilka zdjęć wykonane w Muzeum Uzbrojenia:






 

A tutaj obiekt, który szczególnie mi przydał do gustu:

Pojazd zwany ciastownicą:)





Wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa. 


9 komentarzy:

  1. uwielbiam jak ktoś dzieli się pięknymi miejscami w swojej okolicy!

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzę, że spacer się udał.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy spacer :) udanego zwiedzania kolejnych miejsc :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniały wpis. Bardzo chętnie odbywam takie wirtualne wycieczki. Ucieszą mnie kolejne wpisy. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super wpis! Dowiedziałam się czegoś nowego :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie też ucieszą kolejne wpisy, z racji mojej przypadłości, prawię nigdzie nie jeżdżę więc cieszą mnie takie wirtualne wycieczki ^_^

    OdpowiedzUsuń
  7. To klimaty mojego męża i synów.
    Jeśli jeszcze o tym nie wiesz, to prowadzę także blog fotograficzny, serdecznie zapraszam :)
    https://listymalowane.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za wspaniały wirtualny spacer.🙂

    OdpowiedzUsuń