wtorek, 6 grudnia 2022

Bigos w mojej wersji ( z daktylami i żurawiną)

Dzień dobry:)

Po serii słodkich pomysłów, zapraszam na danie wytrawne i jakież dobre. Wszak nie samym słodkim człowiek żyje. A jeśli jest coś co może mnie odciągnąć od słodkiego, to bigos! Uwielbiam namiętnie od najmłodszych lat. W ciągu roku zdarza mi się przygotować dania a'la bigos, czy nawet bigos wege. Ale przed świętami musi być bigos z prawdziwego zdarzenia. Chociaż w tym roku musiałam odrobinę improwizować, bo okazało się, że śliwki suszone mi wyszły i nie miałam jak dokupić. Ale szybko przejrzałam szafki i uznałam, że daktyle i żurawina doskonale zrównoważą kwaskowatość kapusty.  Powiem Wam szczerze, że mąż się nawet nie zorientował, że są owoce w kapuście a danie bardzo mu smakowało 😃 Z podanych składników wychodzi duża porcja, więc warto trochę zamrozić bo przemrożony bigos jeszcze smaczniejszy jest. A Wy jakie patenty macie na bigos? 





1,5 kg kapusty kiszonej 

5 kiełbas śląskich 

300 g schabu bez kości 

1 cebula 

100 g mrożonych podgrzybków 

50 g suszonych daktyli

50 g żurawiny suszonej 

6 dużych pieczarek 

3 liście laurowe 

3 ziela angielskie 

3 goździki 

1/2 łyżeczki kminku 

250 g passaty pomidorowej 

150 g koncentratu pomidorowego 

Sól,pieprz do smaku 

Olej do smażenia 


Kapustę odcisnąć z soku i posiekać. Przełożyć do garnka i zalać dużą ilością wody. Dodać liście laurowe, goździki, ziele oraz kminek. Wrzucić mięso ze schabu. Daktyle pokroić drobniej i wrzucić wraz z żurawiną do garnka. Doprowadzić do zagotowania i zmniejszyć ogarnąć i gotować do miękkości kapusty. Zdjąć z ognia i zostawić na całą noc, aby kapusta wystygła. Wyjąć mięso. 

Następnego dnia kiełbasę pokroić w dużą kostkę. Mięso również rozdrobnić. Na dużej patelni rozgrzać olej i dodać kiełbasę  z mięsem . Smażyć, aż kiełbasa złapie ładny kolor. 

W międzyczasie kapustę ponownie zagotować. 

Do gotującej się kapusty dodać zawartość patelni. 

Cebulę pokroić w dużą kostkę, pieczarki pokroić w  plasterki. Na patelni ponownie rozgrzać olej i wrzucić cebulę. Gdy się zeszkli dodać pieczarki i mrożone grzyby. Dusi, aż płyny odparują i pieczarki zmniejszają objętość. Dodać do garnka z kapustą. Dokładnie wymieszać. Gotować kolejne 15 minut. 

Na koniec dodać passatę, koncentrat oraz sól i pieprz. Wymieszać i gotować kolejne 10 minut, co jakiś czas mieszając. Smacznego. 







13 komentarzy:

  1. Takiego bigosu jeszcze nie jadłam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszna propozycja, dziękuję za przepis i życzę miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy przepis :) ja często dodaję suszone lub wędzone śliwki :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja najczęściej też,ale że nie było to trzeba było pogłówkować:)

      Usuń
  4. Super, mój mąż jakby wiedział że dodałam owoce do bigosu pewnie by nie zjadł, dlatego lepiej czasem nie mówić co jest w środku ;) :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam dokładnie takie samo stanowisko:) owocki pięknie się rozgotowały, nadały słodycz i bigos wyszedł bardzo zacny:)

      Usuń