środa, 23 listopada 2022

Chałka z masą orzechową

Witajcie:)

Do świąt już coraz bliżej, chociaż jak dla mnie jeszcze wciąż daleko 😉 dlatego też, aby wczuć się w ten klimat przygotowałam chałkę z masą orzechową. Nie jest to może klasyczny przepis świąteczny, ale ciasto drożdżowe zawszę jest pyszne,a orzechy doskonale wpisują się w tematykę świąt. Wykonanie nie nastręcza problemu, a efekt jest naprawdę uroczy. Doskonale smakuje z kakao lub korzenną herbatką🫖 Mam nadzieję, że Was zainspirowałam 🙂 zapraszam.





Ciasto:

400 g mąki 

1 opakowanie drożdży instant 

55 g cukru trzcinowego 

2 żółtka

200 ml letniego mleka 

50 ml oleju rzepakowego 

Masa orzechowa:

150 g orzechów włoskich łuskanych 

2 białka 

3 łyżki cukru trzcinowego 

Dodatkowo:

1/2 jajka 

1/2 łyżeczki maku

1 łyżka masła 

2 łyżki bułki tartej 


Ciasto:

Do miski przełożyć mąkę, dodać cukier oraz drożdże. Wymieszać. Dodać żółtka i ponownie wymieszać. Następnie wlać mleko i wyrobić ciasto. Gdy składniki dobrze się połączą w dwóch partiach dodać olej i dokładnie wyrobić z nim ciasto. Jest gotowe gdy ładnie odchodzi od ręki. 

Przełożyć do miski, przykryć ściereczką i odłożyć na godzinę lub półtorej do podwojenia objętości. 

Masa orzechowa:

Orzechy dokładnie zmielić. Ja najpierw siekam je drobno dużym nożem, a następnie mielę w młynku do kawy. 

Do miski z białkami dodać cukier i ubić na sztywną pianę. Dodać zmielone orzechy i dokładnie wymieszać. 

Wykonanie:

Keksówkę wysmarować masłem i wysypać bułką tartą. Odłożyć na bok. 

Zwarzyć wyrośnięte ciasto, u mnie miało troszkę powyżej 700 g. Podzielić je na dwie nierówne części- u mnie 500 i 215 g. 

Większą część rozwałkować na prostokąt o wymiarach 35*30 cm i rozsmarować masę orzechową. Zrolować wzdłuż dłuższego boku, zlepić brzegi. Końcówki zawinąć pod spód i przełożyć ciasto do foremki. Przykryć i zostawić na 15 minut. 

W międzyczasie mniejszy kawałek podzielić na 3 części i z każdej zrobić wałeczek o długości 30 cm. Ułożyć koło siebie i uformować warkocz. 

Ciasto w foremce posmarować roztrzepanym jajkiem, ułożyć warkocz i również posmarować go jajkiem. Obsypać makiem i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st ( bez termoobiegu). Piec około 40 minut do ładnego zrumnienienia. 

Wyjąć, lekko ostudzić, po czym wyjąć z keksówki. Ostudzić na kratce. Smacznego. 









14 komentarzy:

  1. Wow, nie jadłam jeszcze takiej chałki. Musi być pyszna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie Ci wyszła. Masz bardzo ładny talerzyk 💗

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak nadziana chałka, jogurt i śniadanie idealne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie ♡
    Wygląda pysznie :) Uwielbiam chałki! Fantastyczny przepis :)
    Do świąt jeszcze trochę, dokładnie miesiąc, czy to mało czy dużo to subiektywna sprawa, najważniejsze że klimat już się pojawił :) Kocham tę magię świąt i oczywiście świąteczne jedzonko! Dziękuję za inspirację :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest nas dwie, ja również uwielbiam ten magiczny czas:)

      Usuń
  5. Coś pysznego! Robiłam kiedyś na Wielkanoc babkę drożdżową z masą orzechową i bardzo szybko znikała z talerzyków 😉

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale mi narobiłaś smaku!
    Chałka wygląda cudownie, a smakuje pewnie jeszcze lepiej.
    Rewelacyjny przepis <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Pysznie. Wygląda bardzo smakowicie. :)

    OdpowiedzUsuń